Prvič smo na uredništvu Kmečki glas imeli priložnost preizkusiti traktor na biometan. Podjetje ITRO Štore nam je dalo na Kmetiji Korenjak pri Dramljah možnost premierno spoznati delovanje in upravljanje traktorja New Holland T6.180 Methane Power z menjalnikom Electro Command.
New Holland že leta nadaljuje z razvojem traktorja s pogonom na metan in svojo vizijo za energetsko neodvisno kmetijo. Na kratko bi povzeli, da so motorji na izrabo metana prihranili 30 odstotkov stroškov za sam pogon v primerjavi z dizelskimi motorji.
Traktor bo podrobneje predstavljen v reviji Tehnika in Narava, ki bo izšla konec marca.
Že leta 2006 so v New Hollandu ponudili prvi traktor na 100 % biodizel kot pogonsko gorivo, leta 2009 pa so predstavili prvi prototipni traktor na vodik. Z oznako NH2 Hydrogen je bil zasnovan na serijskem modelu T6000, ki je svoj serijski dizelski pogonski agregat nadomestil z rezervoarjem za vodik, ki poganja gorivno celico, v kateri reagira s kisikom in proizvaja električno energijo. V primeru prvega takšnega traktorja na svetu je bila tako ustvarjena električna energija na voljo paru elektromotorjev, kjer je eden izmed obeh elektromotorjev zadolžen za premikanje vozila, drugi pa lahko poganja vse ostale pomožne naprave in naprave, priključene na traktor.
Pogovarjali smo se z Alešem Chiba, vodjo programa New Holland pri podjetju ITRO: »Da. Traktor je v serijski proizvodnji in se ga lahko naroči tudi v Slovenijo. V primerjavi z dizelskim motorjem pa je cenovna primerjava takšna. Osnovni model traktorja stane nekaj nad 100 tisoč EUR, kateremu prištejemo še DDV. To pomeni, da je približno 25 % več od primerljivega traktorja z dizelskim motorjem. Traktor bo zanimiv za kmetije z bioplinarnami, s tem da morajo plin prej očistit, seveda pa je možno kupiti plin CNG tudi na nekaterih polnilnih postajah.
Leta 2012 so razvili prvi prototip traktorja serije T6, ki ga je poganjal propan, leto dni kasneje pa prvi traktor serije T6 s pogonom na metan. Z nadaljnjim razvojem so traktor na metan tako izpopolnili, da letos, če ga primerjamo s traktorji na dizelski motor, obratovalne stroške zmanjša za do 30 odstotkov.
Osnova traktorja na metan je predhodna serija T6, ki se je izkazala kot najbolj primerno velika za preizkuse. Šestvaljni metan motor podjetja FPT proizvede največ 175 KM in 740 Nm navora – moč in navor sta enaka v primerjavi z dizelskimi motorji.
Sedem rezervoarjev za plin, ki so nameščeni na traktorju, sprejmejo skupaj 185 litrov plina (32 kilogramov). Po želji se lahko nadgradi dodatni rezervoar spredaj z 270 litri prostornine (3 × 90 litrov; 47 kilogramov). To naj bi bilo dovolj za celodnevno delo.
Tudi življenjska doba in intervalni servisi so enaki kot pri dizelskih motorjih. Z novim pristopom pa se je precej zmanjšal hrup delovanja motorja, in sicer za 3 dBA oziroma kar za pol manj, če ga primerjamo z dizelskim motorjem. Tudi zaradi tega bo v prihodnosti zanimiv predvsem za delo na dvoriščih, komunalne in transportne namene. Prav tako motor oddaja za 99% manj škodljivih delcev, najmanj deset odstotkov manj CO2 emisij in 80 odstotkov manj skupnih emisij v primerjavi z dizelskim motorjem. Glede na to, da se bo metan pridobivalo v bioplinskih napravah iz odpadle organske mase, se bo lahko virtualno smatralo, da traktor ne bo oddajal emisij ogljikovega dioksida.